Communicatiebasis NAVO

Vorig jaar nam ik op 1 mei deel aan de Fietsband Cyclo. Dit is een organisatie die geld verzamelt ten voordele van de 1000 km voor Kom op tegen Kanker.

Ik herinner me nog dat dit een prima organisatie was en indien dit bovendien gepaard gaat met een goed doel...

Het vertrek was aan Don Bosco in Groot-Bijgaarden waar we moesten wachten tot stipt 8.00 uur vooraleer de poort open ging en we ons konden inschrijven.

Net zoals vorig jaar waren de vele vrijwilligers supervriendelijk wat je onmiddellijk een zalig gevoel gaf.

Start Fietsband Cyclo 2023

Aan het vertrek kon je een foto laten maken met een kasseien "vloer" wat ik dan ook deed.

Ik activeerde ook de tracking van mijn gps op zodat een vriend kon volgen waar ik reed. Dit als test voor de komende lange ritten.

Toen we naar Sint-Martens-Bodegem reden, kreeg ik al een voorsmaakje van de mooie vergezichten en golvend parkoers dat de rest van de rit zou kenmerken.

Goudveerdegem was een gehucht dat me totaal onbekend was; nochtans was hier in 1937 een moord op de jonge Alice gepleegd...

In Sint-Martens-Lennik reed ik samen met enkele andere deelnemers wat verkeerd. Er stond aan het kruispunt van de Postberg en de Gustaaf Van der Steenstraat een bord "Omleiding 80 km" wat ons op een verkeerd been zette. Dit bord was bedoeld voor de volgwagens... Ik had het geluk dat er iemand na enkele honderden meters vanuit de tegenovergestelde richting riep dat we verkeerd waren. Enkele anderen hadden minder geluk en hebben wat extra kilometers gedaan. Op zich was dit het enige punt dat mogelijk voor verbetering vatbaar was (logo wagen bij op het bordje?).

In Gooik passeerde ik het Plattelandscentrum Paddenbroek waar ik nog niet zo lang geleden wat gedronken had.

De Cam liet ik deze keer met de nodige tegenzin rechts liggen want anders zou het moeilijk worden om voor het donker te arriveren 😉

Via Lieferinge kwamen we in Vollezele terecht waar we een lus maakten om richting Oetingen te rijden.

Op de Kesterheide merkte ik vier witte bollen op en besloot een korte fotostop in te lassen. Blijkbaar maken deze deel uit van een NAVO-communicatiebasis.

De bevoorrading in Kester lag na 46 km en ik at er enkele stukjes banaan, lekkere stukje energievoedsel (?) en dronk een isotone drank.

Na het passeren van Beert kwam ik in Halle terecht. We reden niet door de stad van de Vaantjesboeren maar reden richting Sint-Pieters-Leeuw.

Zakstraat Itterbeek

Vlezenbeek en het schilderachtige Sint-Anna-Pede maakten ons dan weer klaar voor Itterbeek waar de Keperenberg wachtte. Of toch niet? We namen de "gemakkelijkere" Zakstraat met naar het einde een maximum stijgingspercentage van 8% al lijkt dit veel meer. Net toen ik aan dit steil stuk bezig was (staand klimmend), kwam er een wagen naast mij rijden. Een wagen vol vrouwen waarvan er een aan mij vroeg of ze hier mochten rijden. Ik antwoordde dat het niet het ogenblik was om een babbeltje te slaan 🙂

Vanaf dan ging het in gestrekte draf richting aankomst waar ik nog... Greg Van Avermaet passeerde! P.S.: voor jullie bedenkelijk kijken; Greg kwam uit tegengestelde richting...

Na een kleine drie en een half uur, 82 kilometer en 810 hoogtemeters kwam ik tevreden aan.

Ik kleedde mij snel om (hoody van Ride for Alzheimer aan) en ging de organisatie nog wat sponsoren. Dit deed ik door eerst een biertje te drinken en een hamburger te eten en nadien nog een biertje te drinken en een pak chips te eten.

Hoe kijk ik nu terug op deze rit/organisatie? De rit zelf was schitterend; overwegend rustige wegen, prima bepijling en vele vriendelijke vrijwilligers. En dit brengt me naadloos bij het "mindere" deel: enkele deelnemers. Ik maak er bijvoorbeeld een zaak van om onderweg mijn hand op steken als dank voor het vrijwilligerswerk maar zie dit heel weinig gebeuren. Wat me echter blijft ergeren, is het machogedrag van enkelen. Negeren van de vrijwilligers, je de pas afsnijden, tieren wanneer je (bergop) niet snel genoeg opzij gaat, ... Gelukkig heb ik ook enkele wielerclubs met ploegkapitein gezien die als voorbeeld kunnen dienen!

Dank aan de organisatie en ik kom volgend jaar zeker terug!

Your email address will not be published. Required fields are marked

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}